Orli na válečném nebi: Exponát týdne V
Dalším exponátem výstavy ORLI NA VÁLEČNÉM NEBI je Air Medal – Letecká hvězda, udělená za statečnost T/Sgt. Harrymu P. Blakeovi. Sgt. Harry Blake byl příslušníkem 334. perutě 95. bombardovací skupiny, střelcem z horní věže a palubním inženýrem B-17G v posádce Jamese W. Reeda.
Harry Blake byl příslušníkem 8th AAF / 334th BS / 95th BG, střelcem z horní věže a palubním inženýrem B-17G v posádce Jamese W. Reeda. Jeho bombardér #42-31329 byl 16. března 1944 napaden stíhačkami Messerschmit Bf 109 na misi do německého Augsburgu. Letoun vypadl z formace a přistál v Diepoldsau ve Švýcarsku poté, co pět členů posádky nouzově opustilo letoun na padácích.
Více o výstavě: Orli na válečném nebi
Harry P. Blake se poté stal i se všemi členy posádky letounu válečným zajatcem. Sestřelen a zajat byl až na své sedmnácté operační misi. Operačně létal od 20. října 1943 (nálet na Düren v severním Porýní). Bombardér 8. letecké armády s registrací BG-H byl poté sešrotován ve Švýcarsku.
Zajímavostí je, že tento konkrétní bombardér B-17 byl určen mimo jiné také k přepravě velícího důstojníka náletu na Augsburg a pozorovatele Maj. Noela Stradera, který osudnou misi absolvoval
jako druhý pilot po boku 1st Lt. Jamese Reeda.
Neutrální Švýcaři sestřelovali Němce i Američany
Švýcarsko bylo místem, jemuž dali přednost piloti poškozených spojeneckých letounů k nouzovému přistání, a raději si tak vybrali švýcarskou internaci než německé či italské zajetí. (securitymagazin.cz)
Navigátor Reedovy posádky, 2nd Lt. Murray Ball, vzpomíná: „Dostali jsme zásah do motoru číslo 3, který okamžitě začal hořet. Stroj měl tak silné vibrace, že rychlost okamžitě klesla o 70 kilometrů za hodinu. Nejprve jsme chtěli vyskočit z letadla nad Německem, ale i přesto, že na nás německé stíhačky stále útočily, rozhodli jsme se nakonec letět směr Švýcarsko. Naši střelci odvedli dobrou práci a po krátké době jsme byli na obloze sami. Poté, co jsme přeletěli Bodamské jezero, jsme hledali vhodné místo pro přistání. Stará B-17 přistála se zasunutým podvozkem a sklouzla se jako na lyžích…“
Vyznamenání Air medal
Během 2. světové války se kritéria pro udělení medaile značně lišila v závislosti na dějišti operací, na letadlech a splněných misích. V Evropě byl vzdušný prostor považován za zcela kontrolovaný nepřítelem a docházelo k střetu s těžkou protivzdušnou obranou, takže kritéria byla změněna oproti kritériím původní medaile.
Členové bombardérů, fotografických průzkumných nebo pozorovacích posádek a piloti letecké dopravy ji obdrželi za pět bojových letů, stíhací piloti za deset bojových letů a jednotliví piloti nebo členové letecké posádky jedno ocenění za každý sestřelený nepřátelský letoun.
- Harry P. Blake (americanairmuseum.com)
- Harry P. Blake (95thbgdb.com)
- Internees of the 95th Bomb Group (95thbg.com)
- Bruchlandung im Rheintal (warbird.ch)
- Air Medal (wikipedia.org)