Orli na válečném nebi: Exponát týdne II

Překryt kabiny letounu P-51D Mustang výrobní číslo 44-14350. Stroj náležel 336. Fighter Squadron, 4. Fighter Group, která měla základnu v anglickém Debdenu. 336. stíhací peruť koncem války operovala také nad okupovanými Čechami a tento letoun, v jehož kabině se vystřídala řada pilotů, absolvoval od října 1944 do 12. března 1945 téměř 60 bojových letů.

V kabině tohoto letounu se vystřídala řada pilotů, kteří byli později nad Čechami sestřeleni v jiných strojích, jako Lt. Carpenter, Lt. Griffin, Lt. Ayer nebo Lt. Davis. Letoun nesl v průběhu své bojové služby trupový kód VF-C a později VF-L.

Více o výstavě: Orli na válečném nebi

Orli na válečném nebi: Exponát týdne II

Dne 12. března 1945 poskytovala 336. stíhací peruť ochranu svazu bombardérů B-24 Liberator při náletu na Swinemünde (dnes polské Świnoujście). Během této operace dostal stroj zřejmě zásah do chladícího systému. Jeho pilot, major John D. McFarlane zjistil při zpátečním letu přehřívání motoru a nad dánským ostrovem Lolland musel ze stroje vyskočit na padáku. Jeho stroj se po dopadu zcela roztříštil, zachovala se ale tato kabina, kterou McFarlane před seskokem odhodil.

Pilot unikl zajetí a skrýval se před Němci až do konce března 1945, kdy se mu podařilo za pomocí dánského odboje uprchnout do neutrálního Švédska, kde byl internován. Během bojové kariéry dosáhl McFarlane tří vítězství.

Fotogalerie

Orli na válečném nebi: Exponát týdne II
Orli na válečném nebi: Exponát týdne II
Orli na válečném nebi: Exponát týdne II
Orli na válečném nebi: Exponát týdne II
Orli na válečném nebi: Exponát týdne II
Orli na válečném nebi: Exponát týdne II
Orli na válečném nebi: Exponát týdne II
Další fotogalerie